Jeroen Bosch Ziekenhuis

Adverteren hoeft nauwelijks in de kleine wereld van zorgverhuizingen. Wie aan de slag gaat met een verhuizing informeert bij collega’s die net zijn verhuisd. Een geslaagde verhuizing is dan ook dé aanbeveling voor een volgende opdracht, is de ervaring van het PPV-gecertificeerde TEAM Relocations.
TEAM Relocations is al sinds 1987 actief in de wereld van ziekenhuisverhuizingen. Projectmanager Herman Bruijnesteijn (63) benadrukt dat het specialisme van zijn bedrijf echt zit in de ziekenhuisverhuizingen. Daar worden bedlegerige patiënten verhuisd die niet even tijdens de verhuizing terug naar hun eigen huis kunnen. Dat menselijke aspect is het grote verschil met iedere andere projectverhuizing, stelt Bruijnesteijn.
Voor het verhuizen van apparatuur zult u wel een grote hoeveelheid verschillende verpakkingen hebben? ‘In ziekenhuizen en de bijbehorende laboratoria wordt heel veel gewerkt met gestandaardiseerde apparatuur. Daarvoor hebben wij kisten op maat laten maken, met schuimrubber bekleed. Afwijkende vormen pak je extra in bubbeltjes plastic. In die zin stelt een zorgverhuizing geen extra technische eisen. Het gaat er vooral om hoe jouw personeel omgaat met de patiënten.’
Als uw verhuisbedrijf regelmatig mensen verplaatst, zal u wel een touringcar in uw wagenpark hebben? ‘Nee, mensen die met een touringcar overgebracht kunnen worden, kunnen waarschijnlijk ook wel een nachtje thuis slapen. Waar wij in gespecialiseerd zijn, is het overbrengen van bedlegerige patiënten. Dat doen wij met een verhuisauto die wij helemaal hebben ingericht als een ziekenhuiskamer. In feite is het een zeecontainer die wij ombouwen en inrichten, met verlichting erin en aggregaten onder de auto. De ruimte wordt voor de verhuizing door een hygiënedeskundige gekeurd zodat een patiënt verantwoord kan worden vervoerd in deze auto.’
Huurt TEAM Relocations iemand in voor de ombouw? ‘Alles wat bij ons werk komt kijken, kunnen wij in eigen beheer uitvoeren. Wij kennen heel weinig personeelsverloop. Zo worden onze medewerkers specialisten op hun vakgebied. Dat geldt voor de ombouwers, de chauffeurs, alle mensen die met patiënten te maken hebben. Op de verhuisdag zelf hebben wij wel een paar externe specialisten achter de hand. Wij rijden met Mercedes-Benz en Scania en wij hebben op deze dagen van deze merken een monteur bij ons om in geval van pech onmiddellijk te kunnen ingrijpen. Ook van ons bandenbedrijf is iemand paraat. Uiteraard rijden wij met moderne auto’s, maar je weet maar nooit.’
Wie was al klant? ‘In 2011 was het Jeroen Bosch Ziekenhuis in Den Bosch een grote klant van TEAM Relocations.’
Ignace Cordier (60) had als projectmanager/verhuismanager het contact tussen het ziekenhuis en TEAM Relocations. Hoe bent u in contact gekomen met TEAM Relocations? ‘Voor zo’n ingrijpende verhuizing maak je echt een uitgebreide verkenning van de markt. Bij collega-instellingen die zelf zijn verhuisd, vraag je naar hun ervaringen, je komt in contact met andere bedrijven. Uiteraard blijft dat niet beperkt tot een telefonisch contact. Bij de bedrijven waar je wat in ziet, ben ik op gesprek geweest. Ook verdiep je je in hun mogelijkheden. Al met al ben ik over een periode van 2 jaar ook veel met de selectie van een verhuisbedrijf bezig geweest..’
Wat was de opdracht? ‘Het Jeroen Bosch Ziekenhuis zat op diverse locaties in de binnenstad van Den Bosch. Geen ideale situatie, maar wel voor de hand liggend voor wie weet dat Jeroen Bosch één van de oudste ziekenhuizen van Nederland is. In april 2011 lonkte de nieuwbouw aan de rand van de stad en verhuisden medewerkers, patiënten en inventaris. Bij de verhuizing van een ziekenhuis heb je meestal met twee kenmerkende zaken te maken. In de eerste plaats moet je mensen verplaatsen. Dat is niet iedereen gegeven, hoe goed ze verder ook als verhuizer zijn. Bij de selectie van de verhuizer met wie wij zouden gaan samenwerken, was dat wel de belangrijkste voorwaarde. Daarnaast draaien in een ziekenhuis allerlei netwerken en apparatuur die zo kort mogelijk buiten gebruik moeten zijn. Zodra je bijvoorbeeld de röntgenapparatuur uitschakelt, kan het ziekenhuis een deel van het werk niet meer doen. Die periode moet je zo kort mogelijk houden.’
Wat waren de mogelijkheden? ‘Voor het verhuizen van patiënten van een ziekenhuis heb je in principe drie mogelijkheden. Gespecialiseerde verhuisbedrijven, ambulances of het leger. Om bij de laatste te beginnen: het leger heeft met de voorwaarde te maken dat het niet mag concurreren met een commercieel bedrijf. De verhuizing moet dan worden ingebed in een oefening. Maar dat betekent dat er heel veel extra formaliteiten gaan gelden. Er zullen waarschijnlijk situaties zijn waarbij de strakke regie van een militaire actie welkom is, maar daar zit ik niet op te wachten. Patiënten verplaatsen met ambulances kan dan een goede optie zijn als het om weinig patiënten gaat. Maar in het geval van het Jeroen Bosch Ziekenhuis moesten er zo’n 285 mensen naar de nieuwe locatie. En in een ambulance vervoer je één persoon per rit. Dan blijft een gespecialiseerd verhuisbedrijf als meest logische optie over.’
Wat waren doorslaggevende factoren? ‘Uit de contacten met collega ziekenhuizen was TEAM Relocations naar voren gekomen als heel kansrijk. Ik was ook al in overleg met het bedrijf toen ik bovendien naar de uitvoering van een zorgverhuizing door TEAM Relocations kon gaan kijken, bij de verplaatsing van patiënten in Zutphen. Daar verkastte Het Spittaal in 2010 naar een nieuw pand en nam TEAM Relocations de uitvoering van de totale verhuizing voor zijn rekening. Daar kon ik ook goed zien dat de mensen van TEAM Relocations de deskundigheid hebben om goed met mensen om te gaan.’
Speelde de gebruikte techniek een rol? ‘Ik heb er niet bewust op geselecteerd. Je weet dat het bedrijf gespecialiseerd is in dergelijke verhuizingen en dat volgens collega’s goed doet. Uiteraard heb ik wel gelet op bijvoorbeeld de auto’s die worden gebruikt voor het vervoer van de patiënten. Die moeten wel een beetje uitstraling hebben.. En natuurlijk de afwerking van de binnenkant. Die moet er niet alleen netjes uitzien, maar ook voldoen aan de eisen van hygiëne.’
Voor de patiënten was de verhuizing een feestje? ‘Door de goede communicatie met de patiënten merk je dat daar de spanning richting de dag van de verhuizing groeit. Maar dat is een prettige spanning, inderdaad een feestje. Men gaat per slot van rekening van oud naar nieuw. De dag zelf was er veel familie van patiënten bij en pers. En voor de verhuizers moest alles in één keer goed gaan. Wij hadden de verhuizing mede daarom goed geoefend: proefgereden met vrachtauto’s die niet sneller mogen rijden dan 30 km/u en ook proefgedraaid met de politie die gedurende de hele verhuizing alle ritten zou begeleiden. Op de verhuisdag liep alles op rolletjes.’
En nu? ‘Ik coördineer op dit moment de verhuizing van het St. Antonius Ziekenhuis in Utrecht. Daarvoor werk ik opnieuw met TEAM Relocations samen.’
Bruijnesteijn is uiteraard blij met die beslissing van het St. Antonius Ziekenhuis en hij wijst er dan ook op dat het in de wereld van zorginstellingen vaak zo gaat. ‘Het is een kleine wereld waarin de directeuren van ziekenhuizen en verhuiscoördinatoren elkaar regelmatig tegenkomen. Door je werk heel goed te doen, blijf je in beeld.’
Bron: redactie vakblad Verhuizen (TLN)