Orbis Medisch Centrum

In Sittard-Geleen is sinds kort het Orbis Medisch Centrum gevestigd: het eerste digitale ziekenhuis van Nederland. De verhuizing van bijna 200 patiënten verliep ‘soepel en zonder problemen’, aldus coördinator Huub Bloem.

Dankzij de professionele projectverhuizers van TEAM Projekt Verhuizers uit Rotterdam verliep niet alleen de verhuizing van het oude Maasland Ziekenhuis naar de nieuwe locatie succesvol. Ook is een geavanceerde ICT-infrastructuur ingericht die het mogelijk maakt dat het ziekenhuis volledig digitaal werkt. Er zijn onder andere elektronische in plaats van papieren patiëntendossiers, bedside terminals en onbemande transportkarren. Bloem bevestigt dat een volledig digitaal ziekenhuis betekent dat als er iets misgaat het primaire proces direct stil ligt: personeel kan dan niet bij het elektronisch patiëntendossier (EPD), patiënten kunnen niet worden geholpen en operaties moeten worden afgezegd. Maar ondanks dat waarborgt de nieuwe inrichting dat het EPD binnen een halfuur weer beschikbaar is. Bovendien wordt aanzienlijk in de kosten van de back office bespaard: niet alleen het beheer, maar bijvoorbeeld ook de implementatie van uitbreidingen gaat een stuk sneller en eenvoudiger.

Om de medewerkers alvast kennis te laten maken met de ‘digitale’ werkwijze, werden verschillende processen in een grote tent op de oude locatie nagebootst. Zo kon het personeel alvast wennen aan de nieuwe situatie en werd tegelijkertijd de apparatuur getest. Uiteindelijk werd er in vier fases gemigreerd naar de nieuwe locatie. Nadat dat volledig was gebeurd, was het aan de betrokken 650 medewerkers en bijna 200 patiënten om naar het ziekenhuis over te gaan.

Bloem blikt terug: ‘Vijf verhuiswagens werden dusdanig aangepast dat ze patiënten kunnen vervoeren. Alle wagens waren schoongemaakt, voorzien van stroom en er was een LCD-scherm aan de binnenkant bevestigd. De patiënt kon daarop de route zien die moest worden gereden. En één van de verhuisauto’s beschikte zelfs over nog geavanceerdere apparatuur voor patiënten die meer risico lopen. Verder telde iedere verhuiswagen twee chauffeurs, van wie er één bij de patiënt in de laadruimte ging zitten.’ Ideaal, legt de coördinator uit, omdat de patiënt zo direct op zijn gemak kon worden gesteld. Hij vervolgt: ‘Bij de vijf bedrijven waaruit we bij de aanbesteding konden kiezen, hebben we nauwkeurig gelet op aantoonbare ervaring met dergelijke verhuizingen. Dat ze een dergelijke klus al daadwerkelijk eens eerder hadden uitgevoerd. Uiteindelijk speelde de prijs natuurlijk ook een rol.’

Benoemenswaardige klachten heeft Bloem niet. ‘Natuurlijk is er wel wat kwijtgeraakt, maar dat is allemaal op zijn pootjes terecht gekomen met de nazorg van een paar weken.’ Voegt lachend toe: ‘Nee hoor, we hebben geen verzekeraar moeten inschakelen.’ Nog een keer verhuizen met TEAM Projekt Verhuizers uit Rotterdam sluit de coördinator dan ook niet uit, al zal dat niet meer zo snel voorkomen, gezien het feit dat ziekenhuizen niet zo vaak verhuizen. Bloem: ‘Maar is dat wel het geval, waarom niet? Alles is immers goed gegaan. Zeker als ik het vergelijk met andere verhalen die ik wel eens heb gehoord.’

Tekst: redactie vakblad Verhuizen, Transport en Logistiek Nederland (ingekort ten behoeve van deze webtoepassing)

Jumbo Maritime

In het Pinksterweekend verhuisde het PPV gecertificeerde verhuisbedrijf De Haan & Partners Verhuizingen B.V. het kantoor van Jumbo Maritime, een transporteur van goederen over water. Het ging in totaal om 140 werkplekken en, inclusief de persoonlijke eigendommen, om 1.300 meter aan inventaris. Heel wat dus, maar bij De Haan zijn ze wel wat gewend.

De Haan Verhuizingen uit Alblasserdam mocht afgelopen mei de verhuizing uitvoeren van Jumbo Maritime. Op het oude kantoor van Jumbo aan de Van Vollenhovenstraat te Rotterdam bevonden zich 140 werkplekken. Die moesten allemaal worden overgebracht naar de nieuwe locatie in Schiedam. Om deze bijzondere klus te klaren, waren twintig medewerkers van De Haan Verhuizingen in ploegendiensten betrokken bij de projectorganisatie, het inhuizen van nieuw meubilair en het verhuizen van de inventaris. Jumbo Maritime is een wereldwijd actieve en toonaangevende transporteur van bijzondere goederen –  in gewicht en afmetingen – over het water. Hiervoor beschikt Jumbo over twaalf schepen met een liftcapaciteit van 500 tot 3.000 ton. Logisch dat ze bij De Haan Verhuizingen zeer vereerd waren om deze mooie klus te mogen uitvoeren.

Ab Jakobs, projectmanager bij De Haan, vertelt dat in twee ploegendiensten elke keer twintig verhuizers druk doende waren om de verhuizing op tijd af te krijgen. ‘Op vrijdagmiddag om 4 uur werd begonnen, waarna werd doorgewerkt tot 10 uur ‘s avonds. Zaterdag, in de middag, waren we klaar. Maar ‘s nachts ging het werk gewoon door. Er is doorgegaan met het laden van het meubilair en bijbehorende inventaris in de verhuiswagens, zodat de volgende ochtend de volle verhuiswagens meteen weer op pad konden.’ Verder hebben gespecialiseerde ICT-verhuizers van De Haan het aan- en afkoppelen van de ICT-configuraties, inclusief de bijbehorende cable management-werkzaamheden tijdens de verhuizing verzorgd. Het plan van aanpak was dusdanig opgesteld dat de verhuiswerkzaamheden naadloos aansloten op de overige werkzaamheden voor en door Jumbo. Ook het leeg-management is door Jumbo bij De Haan ondergebracht. Uiteindelijk werden bij deze projectverhuizing meer dan 25 containers met overtallig meubilair afgevoerd. Voor de inventaris waren zo’n 900 meterbakken nodig, met daarnaast nog een aantal verhuisdozen per persoon. Zo rond de duizend stuks, denkt Jakobs hardop. ‘Al met al kom je dan op 1.300 meter inventaris, als je de persoonlijke bezittingen van de medewerkers van Jumbo Maritime erbij optelt.’

Dat het allemaal op rolletjes is verlopen, komt volgens Jakobs dankzij een zeer goede voorbereiding, ook van de kant van Jumbo Maritime. ‘Er was sprake van chemie tussen Jumbo en De Haan’, licht manager projects Edwin Struis van De Haan toe. ‘Met name tussen Maarten Nijman van Jumbo en de extern aangetrokken verhuismanager Bastiaan Kroon van FacilitiesFirst. Eerder hebben we al samen mogen werken met Bastiaan, tot volle tevredenheid van de toenmalige wederzijdse opdrachtgever. Het feit dat wij ook deze verhuizing mochten doen, bewijst dat Jumbo Maritime van tevoren goed zijn huiswerk heeft gedaan. In totaal zijn er drie verschillende verhuizers op bezoek geweest en hebben ze referenties van deze bedrijven ingewonnen. Uiteindelijk kregen wij toch deze opdracht. Daarmee is het vertrouwen in De Haan volmondig uitgesproken. Er bestaat geen betere referent dan een terugkerende klant en daar doen we het allemaal voor.’ Jakobs vertelt nog dat op Eerste en Tweede Pinksterdag door handyman-teams van De Haan nog nazorgwerkzaamheden zijn uitgevoerd.

Jumbo Maritime is een zware lading rederij, die projectladingen vervoert voor zeer uiteenlopende industrieën, zoals de olie-, gas- en petrochemische industrie. Het gaat dan om drijvende lading (baggermaterieel, casco’s), havenmateriaal, locomotieven en offshore materiaal. De schepen van Jumbo Maritime zijn stabiel, relatief snel en hebben een geringe diepgang, waardoor het bedrijf in bijna alle havens ter wereld kan laden en lossen. De schepen van Jumbo Maritime zijn voorzien van ijsklasse-certificering 1A Finnish Swedish. Hierdoor zijn ook projecten in de Arctische gebieden mogelijk.

Bron: redactie vakblad Verhuizen, Transport en Logistiek Nederland

CliniClowns

Onlangs verhuisden enkele bij samenwerkingsverband Top Movers aangesloten verhuisbedrijven geheel belangeloos een gedeelte van de inboedel van de Stichting CliniClowns. Een uitvloeisel van eerdere gesprekken waarbij werd gekeken wat beide partijen voor elkaar kunnen betekenen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. ‘We werken uitermate plezierig samen.’

Al langer speelde bij Top Movers de gedachte maatschappelijk verantwoord ondernemen binnen de verhuisgroep door te ontwikkelen. Toen op een gegeven moment een link kon worden gelegd met de Stichting CliniClowns zag de verhuisgroep mogelijkheden en legde het contact met de Amersfoortse organisatie. De verhuizing die daarop volgde, werd in eerste instantie ingestoken als een verhuizing tegen kostprijs, maar al snel koos het uitvoerende verhuiscluster ervoor ‘écht goed te doen’ en de verhuizing om niet te verzorgen. Goed gevoel

Peter van Riemsdijk (Top Movers Van Riemsdijk) werkte tijdens de verhuizing samen met Top Movers Boudesteijn uit Beverwijk en Top Movers P.A. van Rooyen uit Uithoorn. Over de verhuizing zelf vertelt hij: ‘De verhuizing an sich was niet eens zo bijzonder. Uiteindelijk betrof het ‘slechts’ een kleinere projectverhuizing, zonder meubilair, en het verhuizen van een groot aantal attributen zoals muziekinstrumenten en speelgoedberen.’ Meer woorden reserveert Van Riemsdijk om de bijzondere samenwerking met CliniClowns te duiden. ‘Zo’n verhuizing doen, geeft een goed gevoel. Het bevestigt nog maar eens dat maatschappelijk verantwoord ondernemen voor ondernemers wat mij betreft een morele plicht is. En misschien wel juist in deze tijd, als het wat rustiger is. Immers, je bent enerzijds de gemeenschap van dienst en anderzijds ben je in staat personeel en materieel, dat anders misschien stilstaat, in te zetten.’

Anne Marie Imbens van Stichting CliniClowns is het helemaal met Van Riemsdijk eens. ‘Zeker in een tijd dat de laagconjunctuur de verhuissector nog altijd tegenwerkt, is het bijzonder als een verhuizing om niet wordt uitgevoerd. Dat waardeer ik ten zeerste.’ Terugblikkend, spreekt zij van een directe klik met de verhuisgroep. ‘De eerste, vooral oriënterende gesprekken verliepen zeer positief. Toen er vervolgens een verzoek van onze kant kwam om een kantoorpand en een traininglocatie van ons te verhuizen naar één nieuw locatie, kon er direct worden geschakeld.’ Dat de verhuizing uiteindelijk om niet werd gedaan, is iets wat Imbens vooraf zeker niet had ingecalculeerd, maar waar ze wel op had gehoopt. ‘We keken tijdens de eerste gesprekken vooral naar mogelijkheden waar we iets voor elkaar kunnen betekenen. Dat het dan zo kan worden opgelost, is ontzettend fijn en belangrijk voor ons, aangezien we volledig afhankelijk zijn van onze eigen fondsenwerving en geen subsidie ontvangen.’ Dat Top Movers de samenwerking vervolgens weer inzet in het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen en eventuele marketingdoeleinden, vindt ze alleen maar logisch. ‘Onze samenwerking kende een voortvarende start, natuurlijk mag Top Movers daar ook van profiteren.’

Tekst: redactie vakblad Verhuizen, Transport en Logistiek Nederland

Bekijk de profielpagina van Top Movers

KPMG

Aan de snelweg A9, in Amstelveen, is het markante nieuwe KPMG-hoofdkantoor gevestigd. De verhuizing ernaartoe werd verzorgd door het Amsterdamse verhuisbedrijf Top Movers Van Riemsdijk, in samenwerking met de verhuisbedrijven Boudesteijn Top Movers en Top Movers P.A. van Rooyen. Binnen 24 uur verhuisden de Top Movers bedrijven circa 10.000 meterbakken, 750 stoelen en 500 PC’s.

De gevels met verschillende vides en vinnen maken van het gloednieuwe pand een bijzondere verschijning. Het gebouw is modern en biedt persoonlijke ruimte en alle ingrediënten voor een optimale werplek. Transparantie, openheid en kennis delen met elkaar zijn voor KPMG belangrijk en zijn terug te zien in het kantoorconcept. De indeling is open, er zijn veel minder muren. Wat betreft energieprestaties behoort het kantoor tot de meest geavanceerde van Nederland. Zo wordt overtollige warmte in de zomerperiode ondergronds opgeslagen en gedurende de winterperiode hergebruikt. Op deze manier is zo’n 40 procent energie te besparen. Daarnaast beschikt KPMG over één van de eerste kantoren in Nederland die gebruikmaakt van bamboe in zijn interieur. Deze verantwoorde houtsoort is terug te zien in een aantal kozijnen en plafonds. Ook is er een extra investering gedaan als het gaat om ‘daglichtgeregelde armaturen’. Alle ruimtes zijn voorzien van aanwezigheidsdetectie voor licht- en klimaatregeling.

Jacqueline Winnen, servicemanager bij KPMG, vertelt dat de samenwerking met Top Movers Van Riemsdijk Verhuizingen niet voor de eerste keer was. Winnen: ‘We hebben jarenlange ervaring met Top Movers Van Riemsdijk Verhuizingen.’ Toch werd ook voor deze verhuizing een uitvraag op de markt gedaan, waarbij dit verhuisbedrijf in de tweede ronde wederom als beste partij naar voren kwam. Winnen voegt toe dat er in totaal zo’n 2.000 werkplekken moesten worden verhuisd. Ofwel per werkplek 5 meter balken, een computer en een stoel. Naar eigen zeggen viel de grootte van de verhuizing dus wel mee. Winnen: ‘Een verhuizing vanuit een oud pand naar een nieuw kantoor met verder allemaal nieuw meubilair is relatief eenvoudig.’ Wel had wat haar betreft de voorbereidingstijd wat langer mogen duren. Winnen: ‘Al vrij lang waren we ervan op de hoogte dat er moest worden verhuisd, maar de definitieve verhuisdatum werd pas laat bekend. Dat maakt dat je dan maar een kort tijdsbestek hebt om alles te bespreken en te regelen. Echter, Top Movers Van Riemsdijk Verhuizingen bood waar nodig de helpende hand, waardoor de verhuizing spoedig verliep.’ Al met al zijn ze bij KPMG dan ook weer dik tevreden over hoe Top Movers Van Riemsdijk Verhuizingen de klus heeft geklaard

Top Movers Van Riemsdijk is gevestigd in Amsterdam Zuid-Oost. Het bedrijf is in 1933 opgericht en is door vakkundige en betrouwbare dienstverlening uitgegroeid tot één van de bekendste en grootste verhuisbedrijven in de regio Amsterdam. Door gebruik te maken van ervaren verhuisteams kan Top Movers Van Riemsdijk Verhuizingen elke bedrijfsverplaatsing, van welke omvang ook, aan. Voor elk project wordt een gespecialiseerd team van verhuisspecialisten samengesteld, dat de bedrijfsverplaatsing van begin tot einde begeleidt en uitvoert.

Tekst: redactie vakblad Verhuizen, Transport en Logistiek Nederland

Centraal Administratie Kantoor (CAK)

Het Centraal Administratie Kantoor (CAK) verhuisde begin dit jaar naar het gebouw De Monarch in Den Haag. P.A. van Rooyen Top Movers mocht de  projectverhuizing verzorgen, met als grootste uitdaging om tijdens de verhuizing het werkproces van het CAK niet te verstoren.

Het CAK is een uitvoeringsorganisatie in de zorg- en welzijnsector die verantwoordelijk is voor de uitvoering van een aantal financiële regelingen, inclusief de informatietaken. Zo verzorgt het CAK de verwerking en uitbetaling van bepaalde uitkeringen; een taak die het niet toestaat omwille van een verhuizing de ‘loketten’ en telefoonlijnen tijdelijk te sluiten. ‘De uitdaging aan ons was om alle verhuizingen uit te voeren tijdens het weekend of in de avond- en nachtelijke uren. Er mocht geen enkele werkdag worden onderbroken’, vertelt Teun ter Voert. Hij werkt voor RPS, een advies- en ingenieursbureau dat projectmanagement en verhuismanagement heeft verzorgd voor het CAK. In die hoedanigheid fungeerde RPS namens het CAK als opdrachtgever voor het verhuisbedrijf.

Ter Voert vervolgt: ‘De nieuwe locatie, de prachtig gerenoveerde en verduurzaamde ‘Monarch’-toren, werd in fases opgeleverd. We kozen ervoor om achter deze fases aan te verhuizen. Vanwege de eis dat het werkproces ongehinderd moest doorgaan, was het beter om twee of meer kleinere stappen te maken in plaats van één grote stap. Enig nadeel is dan wel dat het verhuisproces qua planning en afstemming, bijvoorbeeld op het vlak van ICT en telefonie juist complexer wordt.’ Maar de opzet is prima geslaagd, vertelt Ter Voert. ‘Op de oude locaties kon iedereen doorwerken tot het einde van de laatste werkdag. Vervolgens zorgde de verhuisploeg ervoor dat iedereen de volgende dag op de nieuwe locatie direct weer aan de slag kon. Achter het eigen bureau, met de eigen spullen. Ook was alle werkplekapparatuur weer aangesloten en getest – alsof er niets was gebeurd.’ Tevreden gevoel P.A. van Rooyen Top Movers kreeg de verhuisopdracht na een aanbesteding. Ter Voert: ‘Zij boden de beste combinatie: een goede prijs, maar ook een bewezen kwaliteit en een mooi aantal  referentieprojecten.’

Terugkijkend op het verhuisproces, overheerst een tevreden gevoel bij Ter Voert. ‘Het begon al tijdens de voorbesprekingen. Die verliepen naar mijn gevoel erg constructief.’ RPS heeft alle voorbereidingen binnen de interne organisatie van het CAK aangestuurd. Voor elke bedrijfsunit was één persoon aangesteld als verhuiscoördinator. Via die coördinatoren is alle informatie verzameld en in zogenoemde ‘van-naar bestanden’ verwerkt. Daarmee kon Van Rooyen snel schakelen. Ter Voert benadrukt het goede verloop van het voortraject, omdat hij ervan is overtuigd dat een goede voorbereiding bepalend is voor de kwaliteit van de daadwerkelijke uitvoering. ‘Met elkaar hebben we een goed plan van aanpak en een draaiboek gemaakt. Daardoor heb ik altijd een goed gevoel gehad over deze verhuizing. De uiteindelijke uitvoering heeft dat gevoel alleen maar bevestigd.’

Het enige ‘hobbeltje’ dat er dreigde in het verhuisproces kwam een paar dagen voor de start, zo vertelt Ter Voert. De Monarch staat namelijk aan een weg die als uitwijkroute dient voor hulpdiensten, in geval van file of aanrijding op de nabijgelegen A12 (Utrechtsebaan). ‘Op zo’n uitwijkroute mogen geen opstoppingen ontstaan door welke belemmering dan ook. ‘We werden daarom bij de gemeente Den Haag ontboden om ons logistieke plan te komen toelichten. Die argwaan was best begrijpelijk, want men had slechte ervaringen met eerdere verhuisprojecten in die omgeving. Die hadden flinke verkeersstremmingen en hinder veroorzaakt. Maar na de uitleg was de gemeente vol lof over ons plan van aanpak en over alle maatregelen om hinder juist te voorkomen’. Al met al spreekt Ter Voert van een ‘goede ervaring’ met P.A. van Rooyen Top Movers. ‘De opdrachtgever en de interne kantoorgebruikers zijn heel tevreden. Verder zijn we binnen de planning én binnen het budget gebleven. Nazorg was uiteindelijk nauwelijks nodig. Wat kan iemand zich nog meer wensen?’

Twan van der Heijden, eindredacteur vakbad Verhuizen

De Hartekamp Groep

Onlangs rondde Erkende Verhuizer en tevens PPV gecertificeerd verhuisbedrijf G. Hulshoff & Zoon Verhuis en Transportbedrijf B.V., het eerste deel van de verhuizing van zo’n 220 cliënten van De Hartekamp Groep af. Er wordt met tevredenheid op teruggekeken, door alle betrokkenen.

De relatie tussen De Hartekamp Groep en verhuisbedrijf Hulshoff is bestendig; al zeker 20 jaar doet de zorginstelling, die zich richt op mensen met een verstandelijke of meervoudige beperking, zaken met het Noord-Hollandse verhuisbedrijf. Toen De Hartekamp Groep in 2010 de tender uitschreef voor de verhuizing van zo’n 220 cliënten naar een nieuwe locatie, als onderdeel van een groot masterplan, werd mede om die reden ook Hulshoff benaderd. Uiteindelijk kreeg het verhuisbedrijf de opdracht gegund. Vincent Bultink, beleidsmedewerker ruimtebeheer bij De Hartekamp Groep, blikt terug: ‘In het keuzeproces speelde de bekendheid met het verhuisbedrijf absoluut een rol. Bij zo’n grootschalig project is het belangrijk dat je weet wat je aan elkaar hebt. Daarbij offreerden ze een mooie prijs. Al met al voldoende aanleiding om uiteindelijk voor Hulshoff te kiezen.’

Grootste uitdaging binnen het verhuisproject was volgens Bultink de interactie tussen het verhuisteam en de cliënten van De Hartekamp Groep. ‘Het is best lastig dat goed in te vullen. Uit ervaring wisten we dat Hulshoff dat naar behoren kan. Dat bleek ook in de praktijk, eigenlijk is op dat vlak alles probleemloos verlopen.’ Het is echter niet alleen de interactie, maar ook het inspelen op de situatie, die om een extra inspanning vraagt van de verhuizers, zo vertelt Bultink. ‘Uiteraard probeer je zo strak mogelijk te werken, maar mensen met een verstandelijke of meervoudige beperking kunnen op hun geheel eigen wijze voor een vertraging in het verhuisproces zorgen. Met Hulshoff hadden we dat vooraf besproken; binnen een bepaalde bandbreedte zouden ze hier rekening mee houden en hiervoor geen extra kosten in rekening brengen. Dat werkt prettig, dan weet je ook op dit vlak wat je aan elkaar hebt.’ Hulshoff had ook in het draaiboek rekening gehouden met eventueel vertragende omstandigheden. Door in blokken van een kwartier te plannen, was het in de praktijk relatief eenvoudig om ad-hoc waar nodig planningen aan te passen.

Organisatorisch was de verhuizing van de cliënten redelijk rechttoe rechtaan geregeld. Dus met een uitgebreid overleg vooraf, om elkaars wensen en voorwaarden te bespreken. Tijdens de verhuizing werd er gewerkt met twee duidelijke aanspreekpunten: Bultink namens De Hartekamp Groep en de voorman projectverhuizer namens Hulshoff. ‘Zodoende is alles gladjes verlopen, zonder al te veel complicaties’, aldus Bultink. ‘Waarbij het mij in positieve zin opviel dat het hele verhuisteam zich uitermate flexibel opstelde en absoluut niet zeurde als er even iets niet helemaal vlekkeloos verliep.’

De verhuizing die Hulshoff voor De Hartekamp Groep verzorgde, maakt zoals gezegd onderdeel uit van een groot masterplan. In totaal moeten zo’n 220 cliënten worden verhuisd naar een nieuwe huisvesting. Dit gebeurt in meerdere fases, waarvan de eerste dus onlangs is afgerond. In de eerste fase zijn de cliënten van De Hartekamp Groep in twee groepen – één van tachtig en één van honderdveertig – verhuisd naar twee locaties waar tijdelijke huisvesting beschikbaar is. De grootste locatie is speciaal voor deze gelegenheid gebouwd. Bultink: ‘De nieuwbouw moet op dit moment nog worden gerealiseerd, wij verwachten daar medio volgend jaar in te kunnen trekken met onze cliënten.’ Ook dan mag Hulshoff de verhuizing verzorgen, aangezien alle verhuizingen binnen het masterplan zijn ondergebracht in één tender. Een prettige gedachte, zo besluit Bultink. ‘We zijn tot nu toe erg tevreden over de geleverde prestatie van Hulshoff. Dat geeft een goed en geruststellend gevoel richting de volgende fase van de verhuizing.’

Stabu

In april van dit jaar verzorgde het in Hoofddorp en Veenendaal gevestigde en PPV-gecertificeerde Passies Verhuizers een projectverhuizing voor STABU, een instantie die zorg draagt voor een gestructureerde, gestandaardiseerde en gevalideerde informatie-uitwisseling in de bouw- en beheerketen. Het betrof de verhuizing van een alledaags kantoorpand naar een bijzondere locatie: De Maalderij in Ede, een oude veevoederfabriek met een nog altijd operationele korenmolen, de ‘Concordia’ genaamd. Het pand is 5 jaar geleden volledig gerenoveerd. ‘Een unieke locatie’, aldus Maurice Willemsen van Passies Verhuizers. ‘Zo zijn de kantoren gesitueerd in de Maalderij en deels in de oude silotoren.’ Dat een bijzondere locatie ook vaak bijzondere verhuisverrichtingen vereist, bevestigt Willemsen desgevraagd. ‘Het trappenhuis bevindt zich in de oude stortkoker, daardoor moesten we ervoor kiezen het meubilair buitenom via een grote lift in te huizen.’

Rust brengen STABU kijkt zeer positief terug op de projectverhuizing, zo leert de klantbeoordeling op Klantenvertellen.nl: ‘Verhuizen is normaal gesproken iets om tegen op te zien, maar in het geval van verhuizen met Passies heb ik het gevoel dat ik ontzorgd ben. Jullie hebben klasse werk geleverd.’ De score spreekt ook voor zich, met een 9,9. Volgens Willemsen schuilt het succes van de projectverhuizing voor een groot deel in de goede wisselwerking tussen STABU en Passies Verhuizers. ‘In het offertetraject hebben we vooral de nadruk gelegd op het feit dat we rust zouden brengen tijdens de verhuizing. Dat sloeg aan, want daar waren de mensen van STABU, die logischerwijs niet over een ruime verhuiservaring beschikte, precies naar op zoek.’ Tineke Simonse, hoofd bedrijfsvoering en plaatsvervangend directeur van STABU, bevestigt de woorden van Willemsen: ‘Het was mede dankzij verhuisbedrijf Passies een zeer snelle en voorspoedige verhuizing. Alle details waren minutieus gepland en doorgesproken met elkaar. Tijdens de verhuisdagen zorgden we voor lunches en koffie en fris. Hierdoor ontstond een goede sfeer tussen beide partijen, wat de samenwerking alleen maar verbeterde. Iedereen was bereid een paar stappen extra te zetten, waardoor de verhuizing zeer snel en efficiënt is verlopen.’

Passen en meten Willemsen spreekt op zijn beurt van ‘een vlekkeloos verlopen verhuizing’, mede doordat STABU de verhuizing goed had voorbereid. ‘Van tevoren zijn we langs geweest om bijvoorbeeld het stickeren van de verhuisdozen door te spreken. Op de dag voor de verhuizing hebben we STABU waar nodig nog geholpen, onder meer met het stickeren. Dat hielp op de verhuisdag zelf, want alles was direct helder en het ontbrak aan niks.’ Willemsen staat nog even stil bij de archiefkasten die op de nieuwe locatie moesten worden geplaatst. ‘De bedoeling was om alle archiefkasten in de kelder te plaatsen. Het ging om de nodige meters. Echter, de toegang tot de kelder verliep via een wenteltrap. Wij hebben toen een constructie gebouwd met een verhuislift, zodat met het nodige passen en meten de verhuizing van de archiefkasten toch soepel verliep.’

Geslaagd project Terugblikkend, is STABU zeer tevreden over de samenwerking met Passies Verhuizers. Simonse: ‘We waarderen de prestatie die het verhuisteam van Passies heeft geleverd enorm. We kunnen iedereen die een verhuizing in de planning heeft staan dit bedrijf van harte aanbevelen.’ Waarbij ze tot slot nog één opmerking heeft: ‘Een dergelijk verhuisproject zoals wij dat hadden, staat of valt met goede communicatie en samenwerking. Ik denk dat we er met elkaar in geslaagd zijn om op dit punt elkaar goed te vinden. Ook daardoor kijk ik terug op een prettig, geslaagd project.’

Bron: redactie vakblad Verhuizen, Transport en Logistiek Nederland

Gemeente Midden-Delfland

Eind vorig jaar verhuisde het PPV-gecertificeerde verhuisbedrijf Scholte Verhuis Groep Euromovers uit Zoetermeer de Gemeente Midden-Delfland naar een nieuw onderkomen. Met gepaste trots laat Marcel Versteeg het nieuwe onderkomen van de Gemeente Midden-Delfland in Schipluiden zien. Opvallend is de architectuur van het gebouw; transparantie is het sleutelwoord. De rieten dakbedekking sluit aan op de omgeving; de regio kent een flink aantal boerderijen met rieten daken. Het gebouw is eind vorig jaar in gebruik genomen, precies zoals van tevoren gepland. Versteeg vertelt dat dat mede is te danken aan het verhuisteam van Scholte Verhuis Groep Euromovers in Zoetermeer.

De keuze voor Scholte Verhuis Groep Euromovers kwam tot stand na een aanbesteding. Hiervoor riep de gemeente de hulp in van een externe adviseur op het gebied van facility management. ‘Wij beschikten over onvoldoende ervaring met dergelijke grootschalige verhuizingen en vonden het daarom verstandig externe kennis in te huren.’ Twee uitgangspunten waren voor de Gemeente Midden-Delfland extra belangrijk bij de aanbesteding: het aanhouden van een strakke planning en de belofte afspraken te allen tijde na te komen. De prijs gaf echter de doorslag, aldus Versteeg.

Versteeg spreekt van een prettige samenwerking met het verhuisteam van Scholte Verhuis Groep Euromovers. ‘Direct vanaf het begin was er een klik.’ In de voorbereidende fase is de complete verhuizing tot in de kleinste details doorgesproken, om zo de gewenste strakke planning zoveel mogelijk te kunnen waarborgen. ‘Natuurlijk kun je niet alles voorzien’, vertelt Versteeg. ‘Daarom was ik blij met Scholte Verhuis Groep Euromovers; zij gaven waar mogelijk advies, op basis van de ervaring die zij in de loop der jaren hebben opgedaan.’ Een andere prettige eigenschap die Versteeg het Zoetermeerse verhuisbedrijf toedicht, is de mate van flexibiliteit. ‘Natuurlijk tracht je vooraf zoveel mogelijk af te kaarten. Maar onderling begrip en de wijze waarop het verhuisbedrijf omgaat met onverwachte situaties zijn in mijn ogen pas écht bepalend voor de voortgang en het succes van een verhuizing. En dat vulde Scholte Verhuis Groep Euromovers voortreffelijk in. Ze dachten met ons mee, stelden zich flexibel op en voorzagen niet elke extra handeling direct van een meerprijs.’

Op een gegeven moment ging het toch nog bijna mis met de planning. De aannemer had meer tijd nodig dan vooraf was aangegeven en soupeerde op die manier de ingebouwde buffers in razend tempo op. Toch kwam alles op zijn pootjes terecht, vertelt Versteeg. ‘Door veel af te stemmen met leveranciers, en zeker ook met het verhuisbedrijf, slaagden we er met vereende krachten in termijnen flink in te dikken. Waar zaken eerst volgtijdelijk waren ingepland, lieten we nu activiteiten tegelijkertijd plaatsvinden. Al met al hebben we veel aan de planning moeten sleutelen, maar ook hier stelde Scholte Verhuis Groep Euromovers zich flexibel op. Met als gevolg dat we precies op de geplande datum iedereen in het nieuwe gebouw aan de slag konden laten gaan.’

Eind goed, al goed dus. Met dank aan de goede communicatie, benadrukt Versteeg. ‘Het gaat er mij niet alleen maar om wie of wat de fout heeft veroorzaakt, maar ook hoe de fout wordt opgelost. Wat dat betreft, is Scholte Verhuis Groep Euromovers een goede partner gebleken. Zij hebben telkens een maximale inspanning geleverd om alles op tijd te kunnen afronden. Zodoende hebben ze duidelijk hun steentje bijgedragen aan het succes van de verhuizing.’ De open dag die snel na de ingebruikname van het nieuwe gebouw volgde, was de ultieme bevestiging van het succes van de verhuizing, meent Versteeg. ‘Zo’n 2.500 inwoners van de gemeente zijn langsgekomen en hebben zich zonder uitzondering vol bewondering en zeer enthousiast uitgelaten over het nieuwe gebouw en de soepele wijze waarop de verhuizing is verlopen.’

Tekst: redactie vakblad Verhuizen, Transport en Logistiek Nederland

Provincie-Noord-Holland

Vanwege een renovatie van het provinciehuis heeft het verhuisbedrijf onlangs 1.400 ambtenaren van de Provincie Noord-Holland tijdelijk gehuisvest op verschillende locaties in Haarlem. Begin van het nieuwe jaar moeten dezelfde ambtenaren weer allemaal worden verhuisd naar de gerenoveerde locatie in hartje Haarlem.

Als ‘huisverhuizer’ van de Provincie Noord-Holland is verhuisbedrijf Jb. Vlaming & Zonen al enige tijd betrokken bij de mega-operatie die op dit moment plaatsvindt in Haarlem en als doel heeft het ambtelijke apparaat begin van het nieuwe jaar zijn intrek te laten nemen in een fors gerenoveerd en met nieuwbouw aangevuld provinciehuis. JB.Vlaming & Zonen B.V., zelf gevestigd in Diemen, is onder meer verantwoordelijk voor het verzorgen van de verhuisbewegingen die komen kijken bij de voor de renovatie noodzakelijke tijdelijke huisvesting van zo’n 1.400 ambtenaren. Uiteindelijk neemt Vlaming begin volgend jaar ook de verhuizing naar de gerenoveerde locatie op zich.

Eigenlijk gaat het om twee locaties, vertelt Jaap Vlaming, die vanuit het Noord-Hollandse verhuisbedrijf betrokken is bij de verhuizing. ‘In de eerste plaats om locatie Houtplein, waar de renovatie nu plaatsvindt. Hier werkten tot voor kort zo’n 900 man. Maar de verhuizing betreft ook locatie Zijlweg, goed voor zo’n 500 man.’ Geen kinderspel, want de in totaal 1.400 man zijn goed voor zo’n 7.000 verhuisdozen en circa 1.000 deels afsluitbare meterbakken. ‘We hebben alles dan ook tot in de kleinste details doorgesproken’, vertelt George van Woesik, die vanuit de provincie is betrokken bij het verhuisproject. Overigens werd de verhuizing voorafgegaan door twee andere activiteiten die Vlaming voor zijn rekening nam: de verhuizing van in totaal 4,5 kilometer archief naar het Rijksarchief en het weghalen van circa 2.000 kunstwerken, zowel aan het Houtplein als de Zijlweg.

‘Een onwaarschijnlijk soepel proces’, zo vindt Van Woesik. ‘Het enige drempeltje was dat op een gegeven moment de liften niet functioneerden. Maar dan kan Vlaming natuurlijk niets aan doen.’ Het feit dat er al langer wordt samengewerkt, hielp ook, weet Kool. ‘Er is veel gewenning en daardoor vertrouwen, we weten precies wat we aan elkaar hebben en wat we van elkaar verwachten. Dat helpt enorm.’ Uiteindelijk besloeg de verhuizing een ruime week, terwijl de bedrijvigheid goeddeels gewoon doorging.

Tekst: redactie vakblad Verhuizen, Transport en Logistiek Nederland (ingekort ten behoeve van deze webtoepassing)

Zorginstelling Oranjestein

In een jaar tijd mocht het PPV-gecertificeerde Vlotweg Top Movers voor zorginstelling Oranjestein van Pro-Senectute twee maal 55 bewoners verhuizen. Beide partijen kijken met een positief gevoel terug op de projectverhuizing, die werd gekenmerkt door eenduidige communicatielijnen en een bijzonder leermoment.

Bij de keuze voor Vlotweg Top Movers ging Mieke Vos-Van Kesteren, regio facilitair manager van Pro-Senectute, niet over één nacht ijs. Uiteindelijk kwam ze uit bij Vlotweg Top Movers, maar ze bereikte pas een overeenstemming na goed te hebben nagevraagd over welke relevante referenties Vlotweg Top Movers beschikte. ‘Er moest sprake zijn van een bepaalde historie op het gebied van soortgelijke verhuizingen. Vlotweg Top Movers kon in voldoende mate aantonen dat zij eerder vergelijkbare projecten tot een goed einde hadden gebracht. Dat schept vertrouwen.’

De projectverhuizing viel uiteen in twee delen. Om renovatiewerkzaamheden mogelijk te maken, werden vorig jaar 55 bewoners van Oranjestein in Doorn verhuisd naar een tijdelijke locatie in dezelfde gemeente. Onlangs werden diezelfde bewoners weer terugverhuisd. Remco Hellekate, namens Vlotweg Top Movers betrokken bij de projectverhuizing, vertelt: ‘Voorafgaand aan de eerste verhuizing hebben we overleg gehad over het plan van aanpak en de speciale aandachtspunten. Die gesprekken verliepen prettig en dat zag je terug tijdens de verhuizing. In de evaluatie kwamen niettemin toch enkele punten naar voren die beter zouden kunnen.’ Vos-Van Kesteren vervolgt: ‘We merkten dat de inrichting van de kamers niet altijd naar volle tevredenheid van onze cliënten verliep. Niet alles stond altijd precies op zijn plaats. Om dat bij de retourverhuizing te ondervangen, hebben we ervoor gekozen familieleden in te schakelen die precies konden aangeven wat waar moest staan.’ Een opvallende keuze, aangezien zowel Hellekate als Vos-Van Kesteren bij de verhuizing naar de tijdelijke locatie er juist bewust voor hadden gekozen om familieleden niet te betrekken bij het project. ‘Zo zie je dat je altijd nog kunt leren’, stelt Hellekate. ‘Waar je in eerste instantie denkt dat familieleden vooral in de weg lopen, blijken ze in tweede instantie uiterst waardevol te zijn.’ Ingegeven door de prettige ervaring verwacht Hellekate dat hij in de toekomst, bij soortgelijke verhuizingen, vaker voor deze optie gaat kiezen.

De verhuizing besloeg zowel heen als terug vijf werkdagen. De eerste dag was gereserveerd voor 21 bewoners uit de verpleging. De overige vier dagen zijn er in totaal 34 bewoners van het verzorgingshuis verhuisd. Ondanks de ietwat complexe locatie, met een kleine lift en een niet ideale bereikbaarheid, verliep de verhuizing soepel. Volgens Vos-Van Kesteren komt dit vooral dankzij de goede communicatie. ‘Bewust hebben we ervoor gekozen om de bewoners zo optimaal mogelijk te informeren, zodat ze precies weten wat ze kunnen verwachten.’ Hellekate: ‘Het was ook prettig om in direct contact te staan met de speciaal opgerichte verhuisgroep binnen Pro-Senectute. Dat versoepelde het werkproces enorm.’ Bijzonder aan de projectverhuizing was ook dat het relatief grote appartementen betrof. ‘Er was heel wat mee te nemen, terwijl er op de tijdelijke locatie bijvoorbeeld minder kastruimte voorhanden was’, vertelt Vos-Van Kesteren.

Terugkijkend is zowel Vos-Van Kesteren als Hellekate positief gestemd. ‘Alles verliep goed’, aldus Vos-Van Kesteren. ‘Iedereen is te spreken over de wijze waarop de verhuizing is aangepakt. Of je nu collega’s, bewoners of familieleden van bewoners spreekt, iedereen spreekt van een soepel verloop.’ Ze is ook enthousiast over de efficiënte werkwijze van Vlotweg Top Movers. ‘Zeker tijdens de tweede verhuizing is met een grote verhuisploeg, 22 man sterk, in korte tijd veel werk verzet.’ Hellekate vult aan: ‘Door vooraf al kantoormeubilair en computers te verhuizen en tijdens de verhuisdagen de ploeg en het materieel zo efficiënt mogelijk in te zetten, is de planning netjes gehaald.’ Vos-Van Kesteren tot slot: ‘We zijn blij met het resultaat. Het is dan ook niet ondenkbaar dat we weer voor Vlotweg Top Movers kiezen als we het volgende renovatieproject gaan oppakken.’

Bron: redactie vakblad Verhuizen, TLN.